Header

BN, Parti Cinta Sabah tak sertai PRK Batu Sapi


Barisan Nasional (BN) dan Parti Cinta Sabah (PCS) memutuskan tidak menyertai Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Batu Sapi bagi membendung penularan wabak Covid-19.

Pengerusi BN, Ahmad Zahid Hamidi berkata kes baru Covid-19 melonjak selepas PRN Sabah hingga mendorong pelaksanaan perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) di negeri itu.

“BN menyerahkan kepada kebijaksanaan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk memutuskan tempoh berkempen dan kesesuaian tarikh pengundian yang akan dilakukan kelak.

“Pada hemat BN, kesejahteraan dan kesihatan rakyat hendaklah menjadi keutamaan,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Sementara itu, Setiausaha Agung PCS, Ansari Abdullah berkata nyawa dan keselamatan rakyat mengatasi segala pertimbangan politik.

"Sabah sedang dilanda jangkitan virus Covid-19 yang amat teruk dan adalah jelas SOP yang dikeluarkan oleh KKM untuk PRN16 telah gagal membendung penularan virus tersebut," katanya.

"Sabah tidak mampu dan berupaya lagi untuk menanggung satu penularan virus Covid-19 baru jika ada proses kempen dan pilihan raya kecil di Batu Sapi," katanya.

Sejumlah pengundi, pekerja pilihan raya, juru kempen, calon dan pemimpin politik diketahui telah dijangkiti Covid-19 setelah pilihan raya negeri.

Setakat ini, 301 kes Covid-19 di luar Sabah dikaitkan dengan perjalanan di negeri ini sejak 20 September, termasuk 18 kes yang dilaporkan hari ini.

Sebahagian daripada kes ini terus menimbulkan kluster jangkitan baru di luar Sabah.

Semalam, veteran DAP Lim Kit Siang menyokong cadangan supaya Perikatan Nasional (PN) dan BN memberi laluan kepada Warisan untuk mempertahankan kerusi berkenaan.

Turut menyokong cadangan itu ialah Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki.

Susulan kematian ahli parlimen Batu Sapi Liew Vui Keong pada 2 Oktober,  Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berkata akan mengadakan pilihan raya kecil dalam waktu terdekat.

Menurut Pengerusi SPR, Abdul Ghani Salleh, menangguhkan pilihan raya melebihi 60 hari seperti yang diwajibkan oleh perlembagaan persekutuan tidak mungkin boleh dilakukan.

"Kita harus teruskannya. Kita masih harus mengadakan pilihan raya walaupun semasa wabak," katanya.



______
DETIKDAILY
http://www.detikdaily.net/
https://www.facebook.com/detikdaily
https://t.me/detikdaily

No comments

Theme images by billnoll. Powered by Blogger.