Header

Janganlah kita dialihkan, kerana pendirian saya menentang memandu dalam keadaan mabuk


Semasa saya berdiri di Dewan Rakyat pada 26 Ogos, tujuan utama saya adalah untuk memberikan sokongan penuh kepada rakan saya, YB Ayer Hitam Datuk Seri Dr Wee Ka Siong, Presiden MCA yang juga Menteri Pengangkutan, untuk kempennya menentang mabuk -memandu, yang telah meragut banyak nyawa dan memusnahkan begitu banyak keluarga dan menyenaraikan mangsa yang tidak berkesudahan.

Dengan niat mulia inilah saya mengemukakan isu semua agama yang melarang meminum arak, atau minum alkohol yang boleh menyebabkan mabuk.

Ini bukan persoalan "rasa atau tidak rasa". Ini adalah persoalan melarang minum minuman keras di semua agama besar di dunia yang secara tegas melarang pengambilan alkohol.

Memandu secara mabuk telah mengorbankan nyawa kita dan meragut banyak orang yang kita sayangi, dan ini membebankan negara dari segi ekonomi dan sosial dan menimbulkan kekacauan dalam masyarakat.

YB Datuk Seri Dr Wee Ka Siong telah menyatakan bahawa kita dapat belajar dari negara lain seperti Jepun.

"Yang penting ialah semua orang mesti bertanggungjawab. Sesiapa yang menggunakan alkohol, walaupun di rumah, akan menimbulkan masalah sekiranya mereka memandu selepas itu. Apabila anda minum, walaupun sedikit, jangan memandu (dan) itu adalah isyarat utama, ”kata YB Datuk Seri Dr Wee Ka Siong kepada Dewan Rakyat pada 3 Ogos.

Oleh kerana itulah, saya telah menyokong hujah saya untuk menentang mabuk dengan menyatakan bahawa semua agama besar di dunia ini, baik itu Islam, Kristian, Buddha dan Hindu, memang melarang pengikut mereka untuk minum alkohol, dalam hal ini "arack" .

Malangnya, YB Beruas Ngeh Koo Ham dari DAP pembangkang telah menegaskan bahawa orang-orang Kristian dibenarkan oleh kitab suci mereka untuk minum alkohol, seperti yang dikatakannya wain merah, yang dibenarkan olehnya menyatakan bahawa Nabi Isa (saw) sendiri telah memakannya. wain merah pada jamuan terakhir.

Dia juga tersinggung ketika saya bertanya apakah Alkitab yang dimaksudkannya adalah versi yang berbeza dari versi asalnya.

Kami umat Islam, dan juga orang Kristian, percaya bahawa ada Perjanjian Lama, yang datang kepada Nabi Isa (saw) dan Perjanjian Baru yang ditulis setelah kematiannya.

Perjanjian Lama dan Baru ini adalah istilah yang oleh orang Kristian sendiri menamakan tulisan suci.
Dalam Perjanjian Lama, secara jelas dinyatakan bahawa alkohol dilarang, bahkan anggur, berulang-ulang kali.

Bagi mereka yang tidak mengetahui, terdapat 75 peringatan tulisan suci dalam Alkitab agar tidak meminum alkohol.

"Anggur adalah ejekan dan bir sebagai penyerang; barang siapa yang disesatkan oleh mereka tidaklah bijaksana ”(Amsal 20: 1, NIV).

"Jangan memandang anggur ketika berwarna merah, ketika berkilau di cawan, ketika turun dengan lancar! Pada akhirnya menggigit seperti ular dan racun seperti ular belatuk ”(Amsal 23:31, NIV).
Juga, saya tidak akan menyangkal kenyataan bahawa terdapat kejadian dalam Alkitab ketika alkohol dilihat sebagai ubat.

Tetapi akan menjadi dosa bagi agama Kristian bagi mereka yang mengatakan bahawa orang Kristian diizinkan oleh agama mereka untuk memakan diri mereka, kerana itu akan menyebabkan mabuk.
Seperti yang ditunjukkan oleh YB Ngeh, malah Gereja Methodist sendiri tidak menggunakan wain merah, tetapi jus Ribena sebagai gantinya.

Namun, bagi saya, keseluruhan isu telah diputarbelitkan oleh pihak pembangkang untuk kepentingan mereka sendiri, untuk menjauhkan kita dari isu sebenar, iaitu memandu dalam keadaan mabuk, yang selalu dimulakan dengan "mencicipi minuman keras".

Di Dewan Rakyat sendiri, saya dengan tekun menyatakan bahawa saya tidak bermaksud menghina sesiapa atau agama mana pun dan saya telah mengundang berulang kali mereka yang membantah apa yang saya katakan untuk bertemu dan berdialog dengan betul, di mana kami dapat memberikan fakta sokongan kami untuk hujah kami .

Hormat saya terhadap saudara Kristian saya sangat mendalam dan saya tidak akan pernah menghina sesiapa, kerana saya belajar perbandingan agama untuk memahami agama Kristian dalam erti kata yang paling suci, baik semasa saya peringkat sarjana di Usuluddin dan Tafseer (Universiti Al-Azhar, Mesir ) dan Aqeedah dan Falsafah dari Universiti Al-Bayt di Jordan.

Semasa PhD saya dalam Pengkhotbah dan Kepemimpinan di Universiti Kebangsaan Malaysia, saya belajar agama Kristian dari para penulis dan pemikir hebat yang sangat ahli agama Kristian, yang merupakan penganut Kristian yang setia. Saya juga telah membaca Alkitab, Perjanjian Lama dan Baru.
Kita sebagai umat Islam juga percaya kepada Nabi Isa (saw). Kita juga diminta untuk mempercayai kitab suci asli yang diturunkan kepadanya. Walaupun saya mempersoalkan apakah Alkitab diubah dari kitab suci asli yang diturunkan kepadanya, saya mengatakannya sebagai seorang Muslim yang percaya kepada Nabi Isa (as). Oleh itu, saya dengan rendah hati menyatakan bahawa saya tidak perlu meminta maaf kepada orang Kristian seperti yang diminta oleh beberapa pihak.

Kita sebagai umat Islam sangat jelas bahawa kita harus mempercayai semua kitab suci ilahi yang diturunkan kepada para Nabi sebelum Nabi Muhammad saw. Semoga orang Kristian juga memikul kepercayaan kepada kitab suci ilahi ini

Media Statement
Dr Nik Muhammad Zawawi bin Nik Salleh (P028)

______
DETIKDAILY
http://www.detikdaily.net/
https://www.facebook.com/detikdaily
https://t.me/detikdaily

No comments

Theme images by billnoll. Powered by Blogger.